در ایران امروز ، " دین " شده اسباب فریب و دزدی و ریا
________
مشکلات ساختاری در< رژیم آخوندی > ایران محصول بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، ناکارآمدی و فساد گسترده کسانی است که زاینده این < رژیم > و زائیده آن هستند.


۳۰ آذر ۱۳۹۹

شام و شب‌چره چهارنفری نیم‌میلیون تومان هزینه دارد.

                                                  « یلدا » بلندترین شب سال

                                            گوشه‌هایی از پشت و روی واقعیت‌ها در زیر یک آسمان .
                 

 آجیل شیرین در سال ۹۸ کیلویی ۱۳۰ هزار تومان بود و امسال بسته به ترکیب و کیفیت آن ۲۴۰ تا ۴۰۰ هزار تومان. قیمت کمتر یعنی نخودچی بیشتر یا کهنگی و بوی نا. قبلا قیمت‌ها را به ریال می‌نوشتند، الان به تومان؛ بلکه دود از سر مشتری برنخیزد.

آجیل هم آجیل قدیم. الآن هر کسی نمی‌تواند که آجیل آمریکایی، آفریقایی یا آجیل خاورمیانه بخرد. بادام زمینی کیلویی ۹۰ هزار تومان - تخمه کیلویی ۱۰۰ هزار تومان. شب‌چره حتی اگر نخودچی کشمکش باشد یک کیلوی آن ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد؛ آن هم به این شرط که از میدان‌های شهرداری تهیه شود که ارزان‌تر از مغازه‌ها هستند.

مردم بیشتر تماشاچی هستند و گندم شاهدانه و برنجک، تخمه و چس فیل می‌خرند. بعضی جاها قیمت را بر حسب نیم کیلو می‌نویسند تا دل خریدار کمتر بشکند.
 همزمان فروشگاه‌های نوظهور اینترنتی آجیل‌های عجیبی عرضه کرده‌اند. مثل آجیل اقیانوسیه که کیلویی نیم‌میلیون تومان است؛ شامل بلوبری، گیلاس، انجیر، پاملو، سویا و پاپایا. خیلی‌ها حتی اسم این میوه‌ها را نشنیده‌اند.

بسیاری از دهک‌های جامعه قدرت خرید شب‌چره را ندارند و به نظاره بساط خوراکی‌ها اکتفا می‌کنند. همزمان آگهی‌هایی در فضای مجازی وجود دارند که برای تحویل پکیج‌ غذا و دسر و هدایای یلدایی در خانه تبلیغ می‌کنند و قیمت‌هایشان از نفری ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. گویا رستوران‌ها و باغ‌هایی هم به صورت زیرزمینی و خصوصی مشتری گرفته‌اند. این‌ تنها گوشه‌هایی از پشت و روی واقعیت‌ها در زیر یک آسمان است.
*
یلدای ۹۹ 
خبرگزاری ایمنا برای نشان دادن سیر صعودی قیمت‌ها پوستری منتشر کرده که نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته قیمت دوکیلو هندوانه از ۹۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده؛ در همین مدت نیز قیمت دو کیلوگرم انار از دو هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان افزایش یافته است.
این پوستر سفره یلدایی شامل دو کیلوگرم هندوانه، دو کیلو انار، یک کیلو ‌شیرینی تر، نیم کیلو فندق، نیم کیلو پسته، یک کیلو تخمه و یک وعده زرشک‌پلو با مرغ را ۳۸۲ هزار تومان ارزیابی کرده است.
این قیمت از ۲۹ هزار تومان در سال ۱۳۸۹، طی یک دهه، رشدی حدود ۱۳ برابر نشان می‌دهد.
                                                                         ********