در ایران امروز ، " دین " شده اسباب فریب و دزدی و ریا
________
مشکلات ساختاری در< رژیم آخوندی > ایران محصول بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، ناکارآمدی و فساد گسترده کسانی است که زاینده این < رژیم > و زائیده آن هستند.


۱۴ مرداد ۱۳۹۷

آغاز و آثار دور اول تحریم‌های"کمرشکن" آمریکا علیه ایران « آخوندی ».
« رژیم آخوندی » -  اسلامی در استانه بازگشت تحریم‌هایی قرار دارد که مقام‌های آمریکایی آنها را "کمرشکن و فلج‌کننده" می‌خوانند. 
این بخش از تحریم‌ها شامل مواردی چون خرید و فروش اسکناس دلار، فلزات گرانبها و صنایع خودروسازی می‌شود.
شماری از رسانه‌های ایران موعد بازگشت دور نخست تحریم‌های آمریکا را فردا (دوشنبه ۱۵ مرداد/ ۶ اوت) گزارش کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید اعمال مجدد تحریم‌ها از ساعت چهار بامداد سه‌شنبه به وقت گرینویچ (حدود ساعت ۶ به وقت اروپای مرکزی و ۸ و نیم صبح به وقت تهران) آغاز می‌شود.
رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) فرمان اجرایی خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضا کرد.
در پی این اقدام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که تحریم‌های لغو یا تعلیق شده آمریکا علیه « رژیم آخوندی »، در دو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه دوباره اعمال خواهد شد.
از اقدام‌های تحریمی واشنگتن علیه تهران به عنوان "تحریم‌های یک‌جانبه" آمریکا یاد می‌شود اما این محدودیت‌ها در واقع و به طور عمده همان‌هایی هستند که با تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه « رژیم آخوندی » به اجرا گذاشته شده بودند.
بخشی از تحریم‌هایی که به خاطر پرونده هسته‌ای « رژیم آخوندی »  اعمال شده بود با آغاز مذاکرات این کشور با شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) در سال ۹۲ به طور موقت تعلیق شد و لغو یا تعلیق نهایی آنها دی ماه ۹۴ با اجرایی شدن برجام رخ داد.
در ضمیمه دوم برجام که به تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه « رژیم آخوندی »  مربوط می‌شود به بازگشت آنها نیز اشاره شده است. بر این اساس تجارت طلا و سایر فلزات گرانبها با ایران مشمول تحریم می‌شود.
از اسکناس دلار تا فرش و هواپیما
در مرحله نخست اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، معامله اسکناس و اسناد مبتنی بر دلار با ایران، نقل و انتقال درآمدهای این کشور و خدمات پیام‌رسانی به بانک مرکزی و موسسه‌های مالی ایرانی تحریم می‌شوند.
تحریم تجارت با ایران در مورد گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته از قبیل آلومینیوم و فولاد، زغال سنگ، و نرم‌افزارهای تنظیم فرایندهای صنعتی در این حوزه نیز از چند روز دیگر به اجرا در می‌آید.
مطابق اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، از بامداد سه‌شنبه تحریم‌های آمریکا در حوزه "فروش،‌ عرضه یا نقل و انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران" نیز دوباره اعمال می‌شوند.
وزارت خزانه‌داری همچنین مقرر کرده که در پایان دوره ۹۰ روزه پس از خروج این کشور از برجام، واردات فرش و مواد غذایی ایران به آمریکا و فروش هواپیماهای تجاری و قطعات و خدمات آنها به « رژیم آخوندی » مشمول تحریم می‌شوند.
تحریم ریال ایران نیز، که در چند ماه بیش از ۵۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده، به زودی در دستور کار واشنگتن قرار می‌گیرد.
 بر این اساس، انتقال و خرید یا فروش کلان ریال، حساب‌های بانکی تحت نفوذ ریال در خارج از ایران و معامله اوراق ریالی دولت « رژیم آخوندی »  تحریم می‌شوند.
دونالد ترامپ که بارها توافق هسته‌ای را "بدترین توافق تاریخ" خوانده انگیزه افزایش فشار بر « رژیم آخوندی » را کشاندن این کشور پای میز مذاکرات برای دست‌یافتن به توافق جدیدی عنوان کرده که خطر دست یافتن ایران به سلاح اتمی را برای همیشه برطرف کند و به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه موشکی و اقدام‌های "بی‌ثبات کننده" این کشور در منطقه خاتمه دهد.
شماری از سیاستمداران آمریکایی نیز معتقدند باید با افزایش فشارهای همه‌جانبه بر « رژیم آخوندی » و حمایت از شهروندان معترض در این کشور زمینه "تغییر رژیم" را فراهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده ۲۷ ژوئیه وجود هرگونه سیاست و برنامه‌ای را که هدف آن ساقط کردن یا تغییر رژیم در ایران باشد به شدت تکذیب کرد.
مذاکرات احتمالی و سناریوهای مختلف
گزارش‌هایی نیز از مذاکرات پنهانی یا با واسطه میان « رژیم » ایران و آمریکا منتشر شده که هنوز به صورت رسمی تائید نشده‌اند. بر پایه برخی گزارش‌ها دو کشور از طریق وزیر خارجه عمان پیام‌هایی با هم رد و بدل کرده‌اند. عمان پیش از مذاکرات هسته‌ای نیز واسطه دیدارهای غیررسمی مقام‌هایی از ایران و آمریکا بود.
گرچه دور نخست تحریم‌ها ایران را با مشکلات جدیدی روبرو می‌کند، دور بعدی که قرار است چهارم نوامبر آغاز شود به مراتب شدیدتر و محدود کننده‌تر خواهد بود.
از ابتدای ماه نوامبر تحریم‌هایی دوباره اعمال می‌شوند که مطابق نظر واشنگتن باید صادرات نفت و محصولات نفتی ایران را به حداقل برساند. در این دور هر گونه معامله با شرکت‌های نفتی و پتروشیمی ایران و مبادلات مالی موسسه‌های خارجی با بانک مرکزی و دیگر موسسه‌های مالی ایران مشمول تحریم می‌شوند.
 افزون بر این صنایع کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران و ارائه هرگونه خدمات بیمه‌ای به این کشور نیز در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند.
در ماه‌های گذشته و از زمانی که زمزمه خروج آمریکا از برجام به گوش می‌رسید وضعیت اقتصادی ایران « آخوندی » دچار بحران شدیدی شد که به اعتقاد کارشناسان سوءمدیریت و سیاست‌های نادرست نیز در وخیم شدن آن نقش مهمی داشته است.
بازگشت تحریم‌ها اقتصاد بحران‌زده ایران را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند. این واقعیتی است که حتی مسئولان!! دولت و کارگزاران « رژیم »  نیز به آن اعتراف می‌کنند.
شماری از اصولگرایان افراطی، فرماندهان سپاه پاسداران و مراجع تقلید! از در گرفتن یک "جنگ اقتصادی" علیه «رژیم آخوندی »  سخن می‌گویند و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی! می‌گوید این یک "جنگ واقعی" است و با بازگشت تحریم‌ها ممکن است یک میلیون نفر به خیل بیکاران ایران اضافه شود.
*  کوتاه شده از :  D W
                                    _______________________________________________________