در ایران امروز ، " دین " شده اسباب فریب و دزدی و ریا
________
مشکلات ساختاری در< رژیم اسلامی > ایران محصول بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، ناکارآمدی و فساد گسترده کسانی است که زاینده این < رژیم > و زائیده آن هستند.


۲۰ فروردین ۱۳۹۷

بخش کوتاهی از یک گفتگو.
طلبه‌ها در برابر یک “بن‌بست باشکوه”
آن ها که حوزه علمیه !! را از درون می شناسند، می گویند دنیای مدرن و استفاده از تکنولوژی روحانیت را سلطه گرتر و هویت آن را آشفته تر کرده است.
 امروز با طلبه هایی سر و کار داریم که درگیر بحران آگاهی اند و آیت الله ها هم چیز دیگری شده اند. گفت و گویی با مهدی خلجی که با اسرار نظم نوین حوزه آشناست.
                                                 نمونه‌ای از ساده‌زیستی!. یک مدرسه دینی جدید و مراسم افتتاح آن
مهدی خلجی در شهر قم به دنیا آمده، در خانواد‌‌ه‌ای روحانی، و در جوانی درس طلبگی خوانده است. کتاب “ناتنی” او زوایای تاریک حوزه علمیه!! قم را بر خواننده می‌نمایاند.
 او سرنوشت یک طلبه را به داستان در‌آورده که از جایی دیگر نمی‌خواست طلبه باشد. خلجی تاکید می‌کند که شخصیت داستان او خیالی است. اما محتوای آن واقعی‌تر از هرزمان اکنون خود را در حوزه و در سنتی‌ترین بخش‌های جامعه نشان می‌دهد. در جایی از کتاب می‌خوانیم:
«هیجده سالم شد. از درس طلبگی خسته شده بودم. آخر این همه درس خواندن، به کجا می‌رسید؟ هیچ‌ موقع از مسخره کردن حوزه خوشم نمی‌آمد. می‌گفتند آخوندها همه‌اش فکر طهارت و نجاست هستند و این که اگر زن پنبه را چند بار در فرج‌اش فروکند، می‌فهمد از حیض پاک شده!!.
 این‌ها جزو درس طلبگی بود، اما همه آن نبود. برای من خیلی بیشتر بود؛ یک بن بست باشکوه.»
با این “بن‌بست باشکوه” چند طلبه جوان دیگر درگیرند؟ آن‌هم سال‌ها پس از آن که مهدی خلجی کتاب “ناتنی” را نوشته است. با او گفت‌و‌گویی کرده‌ایم در همین باره.
■ آقای خلجی جهانی شدن و مدرنیته تا چه اندازه و به چه شکل در حوزه‌های علمیه!! ایران تاثیر گذاشته است؟
مهدی خلجی: به شکلی ناهنجار.   اگر مثالی ملموس بخواهیم، ناصر مکارم شیرازی، نمونه و نماینده فقیهِ!! امروزی است. این مرجعِ تقلید!!، تشکیلات اداری و مالی عظیمی در خدمت ریاست مذهبی خود دارد، درآمدهایش فراتر از وجوهات شرعی و بیشتر حاصل فعالیت اقتصادی ناشفاف ولی کلان اوست، صاحب و ناظر چند شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای برای پخش برنامه‌های مذهبی و حتی فرقه‌گرایانه است، سایت اینترنتی هفت‌‌زبانه دارد: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، روسی و آذری، می‌توان استفتای آنلاین کرد و فتوای آنلاین گرفت!!. همین‌طور، می‌توان با کارت اعتباری وجوهات شرعیه را آنلاین پرداخت کرد!!.
اما همین فقیه که بالاترین بهره را از تکنولوژی ارتباطات می‌برد، مدام علیه اینترنت یا آزادی‌های مدنی فتوا صادر می‌کند. در عین اخذ وجوهات از تجارت به شیوه مدرن نمی‌گذرد، با قدرت سیاسی هم‌پیمان و هم‌پیاله است و از امتیازهای تبعیض‌آمیز دولتی نصیب وافر به چنگ می‌آورد. بدین ترتیب، می‌توان این فقیه! را نماد کاملی از مدرنیزاسیون روحانیت و تأثیر جهانی‌شدن بر حوزه‌های علمیه قلمداد نمود.
روحانیت،«آخوند و ملا» هرچه به تکنولوژی مدرن مجهزتر می‌شود، هویتی آشفته‌تر، نمودی بی‌ریخت‌تر، و شهوتی آتشناک‌تر برای سلطه‌گری می‌یابد؛ زیرا مشکل اصلی، بحرانِ آگاهی تاریخی است، ناتوانی روحانیت از اندیشیدن نقادانه به خود، به موقعیتِ خود در جهان امروز، و ناتوان از یافتن راه‌هایی برای برون‌شد از سنگ‌وارگی و تهیدستی فکری.
.radiozamaneh