در ایران امروز ، " دین " شده اسباب فریب و دزدی و ریا
________
مشکلات ساختاری در< رژیم آخوندی > ایران محصول بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، ناکارآمدی و فساد گسترده کسانی است که زاینده این < رژیم > و زائیده آن هستند.


۲۱ اسفند ۱۳۹۶

«صورت‌های پنهان فساد که در این گونه آمارها بازتاب نمی‌یابند، ابعاد خطرناک‌تری دارند که البته، پیامدهای ناشی از این وضعیت نیز بالاخره به نوعی در تصور افکار عمومی درباره فساد در کشور بروز خواهد کرد.»

                             تازه‌ترین رتبه‌بندی فساد نهاد‌ها در ایران« آخوندی »:
                                شهرداری‌ها اول هستند.
نتایج بررسی چهار پیمایش نشان می‌دهد ۸۹ درصد مردم ایران به این باور رسیده‌اند که فساد در <رژیم آخوندی> افزایش یافته و شهرداری‌ها٬ گمرک٬ وزارت دارایی و بانک‌ها فاسد‌ترین نهاد‌ها در ایران هستند.
شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی (شمس) در گزارشی با عنوان «توصیفی از وضعیت ادراک فساد درایران» به این نتایج دست یافته است.
این شبکه که زیرنظر نهاد رئیس دولت <رژیم >  فعالیت می‌کند به بررسی میزان «ادارک فساد» در میان مردم ایران از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ پرداخته و از چهار پیمایش انجام شده در این سال‌ها٬ به نتایج تازه‌ای دست یافته است.
شبکه «شمس» در این بررسی تلاش کرده تصویری کلان از وضعیت ذهنی مردم ایران از فساد در <رژیم آخوندی> و نهاد‌های آلوده به فساد ارائه کند.
در این بررسی مشخص شده که در سال ۱۳۸۸ تنها ۶۳.۷ درصد مردم ایران معتقد به وجود فساد بودند که این رقم در سال ۱۳۸۹ به ۷۳.۵ درصد رسید و در سال ۱۳۹۱ به ۸۰۳ درصد افزایش یافت و در سال ۱۳۹۵ هم به مرز ۸۸.۶۷ درصد رسید.
این بررسی همچنین مشخص کرده مردم ایران سازمان‌ها و نهاد‌ها در « رژیم آخوندی » را «ناموفق و فاسد» می‌دانند و فاسد‌ترین سازمان‌ها را آنهایی می‌دانند که « قدرت اقتصادی و قانونی دارند.»
نتایج آخرین پیمایش صورت گرفته همچنین نشان می‌دهد تنها «۹.۸ درصد از پاسخگویان معتقد بودند هنگامی که با نهاد و سازمان‌های اداری کاری داشتند، هیچ‌وقت لازم نبوده با افراد صاحب‌نفوذ تماس یا ارتباط داشته باشند تا کارشان راه بیفتد.»
براساس یافته‌های این بررسی٬ سازمان‌هایی که با فعالیت اقتصادی‌ شناخته می‌شوند بیشترین میانگین رتبه‌ای ادراک فساد را میان مردم دارند.
در   این   بررسی   به   جمع‌بندی   نظرات   مردم   ایران   در   چهار   پیمایش   صورت   گرفته  در  مورد  فاسد‌ترین  نهاد‌ها  در  <رژیم آخوندی> اشاره شده که شهرداری‌ها با ۸۴.۷۵ درصد در رده نخست قرار دارند.
گمرک و محل واردات کالا هم از نظر ۸۴ درصد مردم ایران به عنوان دومین نهاد آلوده به فساد  است.
بخش مالیاتی وزارت دارایی نیز با ۷۸.۵ درصد در رتبه سوم جدول فاسد‌ترین نهاد‌ها در ایران<آخوندی> قرار گرفته است.
نظام مالی و بانک‌های دولتی نیز از نظر ۷۵.۵ درصد مردم ایران به عنوان چهارمین نهاد فاسد در ایران شناخته شده‌اند
از نظر ۷۰.۲۵ درصد مردم ایران حوزه سیاست٬ احزاب و انتخابات به عنوان پنجمین حوزه آلوده به فساد در این کشور شناخته شده است.
قوه قضائیه و دادگاه‌ها ۶۹.۲۵ درصد در رده شش و ماموران راهنمایی و رانندگی نیز با ۶۳.۷۵ درصد در رده هفتم این جدول قرار گرفته‌اند.
در جدول رتبه‌بندی نهاد‌های آلوده به فساد از نظر مردم ایران٬ نام سپاه پاسداران!٬ ارتش و بنیاد مستضعان! نیز دیده می‌شود که تنها نتایج دو پیمایش از آنها موجود است.
در پیمایش سال ۱۳۸۸ نشان داده شده که ۲۷ درصد مردم ایران معتقدند سپاه پاسداران نیز به فساد آلوده شده که این عدد در پیمایش سال ۱۳۸۹ به ۳۵ درصد افزایش یافته است.
فساد در ارتش هم براساس نتایح دو پیمایش مذکور عدد ثابت ۱۸ درصد را نشان می‌دهد که نشان از سلامت این نهاد نظامی به نسبت سپاه پاسداران است.
شبکه «شمس» در جمع بندی گزارش خود نوشته سازمان‌‌هایی که در این گزارش به عنوان فاسدترین سازمان‌‌ها معرفی شده‌‌اند، تنها با ادراک دو نوع از فساد (رشوه و پارتی‌بازی) مورد قضاوت بوده‌‌اند.
این شبکه بی‌انکه نامی از نهاد‌ یا سازمان ببرد٬ نوشته «فساد انواع دیگر دارد و از آنجا که برخی از انواع فساد در برخی سازمان‌‌ها زمینه بیشتری برای بروز دارند، در درجه اول، زمینه فساد سازمان‌‌های مختلف باید شناسایی شود.»
«شمس» ادامه داده «صورت‌های پنهان فساد که در این گونه آمارها بازتاب نمی‌یابند، ابعاد خطرناک‌تری دارند که البته، پیامدهای ناشی از این وضعیت نیز بالاخره به نوعی در تصور افکار عمومی درباره فساد در کشور بروز خواهد کرد.»
   کوتاه شده از: iranwire