اخلاق در < رژیم > توتالیتر<یکه تاز و دیکتاتوری> اسلامی ایران
در <رژیم> حکومتی و توتالیتر اسلامی ایران که ایدئولوژی مذهبی اسلام شیعی تنها ایدئولوژی حاکم بر جامعه پر تنوع و کثرت ایرانی است، نظامی اخلاقی شکل گرفته که بیش از آن که نگران فسادهای ناشی از قدرت و حکومت باشد- مانند اختلاس ها و رانت خواری های کلان اقتصادی و سیاسی، دربند دخالت در امور خصوصی مردم است.
مشکلات اخلاقی و ردصلاحیت ها
کار تجسس در امور خصوصی افراد که به قانون تبدیل شده، اکنون آن قدر عادی می نمایدکه شورای نگهبان از رد صلاحیت عده زیادی از کاندیداها به دلایلی چون سقط جنین، زنای محصنه، رشوه گیری، زنا با بستگان و محارم، قماربازی و مشروب خواری و به گفته احمد جنتی دبیر شورا، مشکلات اخلاقی خبر داده است. می توان حدس زد که این گونه نسبت ها اکنون دیگر چنان در جامعه عادی شده ، که معمولا مردم آن ها را باور نکرده و به تهمت های سیاسی برای حذف رقیبان حمل می کنند.
اخلاق و سیاست حذف
این حذف ها تنها چهره ها را دربر نمی گیرد . بلکه شامل کلمه ها و صحنه های، به زعم حاکمان ایدئولوژیک، نامناسب، در نوشته ها و فیلم ها و کتاب های ادبی و شعر و داستان هم می شود. بی آن که این سوال مطرح شود که آنان این قدرت و اعتبار را ازکجا آورده اند و چه کسی به آنان این صلاحیت را داده که برای زندگی فرهنگی جامعه ای هشتاد میلیونی یک تنه تصمیم بگیرند.
توده ها و حکومت توتالیتر
مهدی جلالی تهرانی، پژوهشگر ادیان و دموکراسی در کالیفرنیا که به عنوان تحلیل گر با اسکایپ در این برنامه حضور دارد، می گوید در حکومت های توتالیتر رفته رفته توده ها با حکومت احساس این همانی یا همسانی هویتی می کنند و در فضای تبلیغاتی که حکومت ایجاد می کند دستخوش هیجان و غلیان می شوند و به کارهای خشونت بار دست می زنند. به گفته او در جهان امروز با ازمیان رفتن رژیم های توتالیتر دیگر چنین پدیده ای، جز درایران و کره شمالی، در کمتر جایی دیده می شود.
بی اخلاقی در جامعه مذهبی
او همچنین بر نقش مذهب تاکید می کند. و می گوید جامعه ایران هنوز جامعه ای دینی است و اخلاقیات مذهبی بر آن حاکم است. این نوع اخلاقیات، در جامعه مدرن بی معناست و تاکید بر آنها نه فقط اخلاق شمرده نمی شود بلکه به ریا و دروغ و نیرنگ حمل می شود.
به گفته او در حکومت هایی که از مذهب عبور کرده اند، نظام اخلاقی سکولار بوجود آمده و جای اخلاق مذهبی را گرفته است. اما در جامعه ایران، ضمن آن که الگوی اخلاق مذهبی بی معنی و تهی شده، اما نوع دیگر آن، یعنی اخلاق سکولار هم در آن ممنوع است.
او می گوید جامعه ایران نیاز به نظام اخلاقی جدیدی دارد که با ایمان و اعتقاد کاری نداشته باشد. زیرا به گفته او می توان در عین مومن بودن، بدترین رذیلت های اخلاقی دینی را داشت. مانند جوانانی که از روی ایمان دست به ترورهای انتحاری می زنند و جان خود و ده ها تن را فدا می کنند. و مانند واقعه کشتار پاریس، در رجوع به گذشته بسیاری از آنان روشن شده که اهل مهمانی و رقص و مشروب خواری و روابط جنسی غیر شرعی بوده اند.
او معتقد است که ایران < اسلامی > هم اکنون از بسیاری جنبه ها گرفتار بحران است. از بحران محیط زیست، اقتصاد، سیاست های داخلی، تا بهداشت جسمی و روانی جامعه و جوانان،که مجموعه آن می تواند به بی ثباتی سیاسی کشور منجر شود.
.voanews
در <رژیم> حکومتی و توتالیتر اسلامی ایران که ایدئولوژی مذهبی اسلام شیعی تنها ایدئولوژی حاکم بر جامعه پر تنوع و کثرت ایرانی است، نظامی اخلاقی شکل گرفته که بیش از آن که نگران فسادهای ناشی از قدرت و حکومت باشد- مانند اختلاس ها و رانت خواری های کلان اقتصادی و سیاسی، دربند دخالت در امور خصوصی مردم است.
مشکلات اخلاقی و ردصلاحیت ها
کار تجسس در امور خصوصی افراد که به قانون تبدیل شده، اکنون آن قدر عادی می نمایدکه شورای نگهبان از رد صلاحیت عده زیادی از کاندیداها به دلایلی چون سقط جنین، زنای محصنه، رشوه گیری، زنا با بستگان و محارم، قماربازی و مشروب خواری و به گفته احمد جنتی دبیر شورا، مشکلات اخلاقی خبر داده است. می توان حدس زد که این گونه نسبت ها اکنون دیگر چنان در جامعه عادی شده ، که معمولا مردم آن ها را باور نکرده و به تهمت های سیاسی برای حذف رقیبان حمل می کنند.
اخلاق و سیاست حذف
این حذف ها تنها چهره ها را دربر نمی گیرد . بلکه شامل کلمه ها و صحنه های، به زعم حاکمان ایدئولوژیک، نامناسب، در نوشته ها و فیلم ها و کتاب های ادبی و شعر و داستان هم می شود. بی آن که این سوال مطرح شود که آنان این قدرت و اعتبار را ازکجا آورده اند و چه کسی به آنان این صلاحیت را داده که برای زندگی فرهنگی جامعه ای هشتاد میلیونی یک تنه تصمیم بگیرند.
توده ها و حکومت توتالیتر
مهدی جلالی تهرانی، پژوهشگر ادیان و دموکراسی در کالیفرنیا که به عنوان تحلیل گر با اسکایپ در این برنامه حضور دارد، می گوید در حکومت های توتالیتر رفته رفته توده ها با حکومت احساس این همانی یا همسانی هویتی می کنند و در فضای تبلیغاتی که حکومت ایجاد می کند دستخوش هیجان و غلیان می شوند و به کارهای خشونت بار دست می زنند. به گفته او در جهان امروز با ازمیان رفتن رژیم های توتالیتر دیگر چنین پدیده ای، جز درایران و کره شمالی، در کمتر جایی دیده می شود.
بی اخلاقی در جامعه مذهبی
او همچنین بر نقش مذهب تاکید می کند. و می گوید جامعه ایران هنوز جامعه ای دینی است و اخلاقیات مذهبی بر آن حاکم است. این نوع اخلاقیات، در جامعه مدرن بی معناست و تاکید بر آنها نه فقط اخلاق شمرده نمی شود بلکه به ریا و دروغ و نیرنگ حمل می شود.
به گفته او در حکومت هایی که از مذهب عبور کرده اند، نظام اخلاقی سکولار بوجود آمده و جای اخلاق مذهبی را گرفته است. اما در جامعه ایران، ضمن آن که الگوی اخلاق مذهبی بی معنی و تهی شده، اما نوع دیگر آن، یعنی اخلاق سکولار هم در آن ممنوع است.
او می گوید جامعه ایران نیاز به نظام اخلاقی جدیدی دارد که با ایمان و اعتقاد کاری نداشته باشد. زیرا به گفته او می توان در عین مومن بودن، بدترین رذیلت های اخلاقی دینی را داشت. مانند جوانانی که از روی ایمان دست به ترورهای انتحاری می زنند و جان خود و ده ها تن را فدا می کنند. و مانند واقعه کشتار پاریس، در رجوع به گذشته بسیاری از آنان روشن شده که اهل مهمانی و رقص و مشروب خواری و روابط جنسی غیر شرعی بوده اند.
او معتقد است که ایران < اسلامی > هم اکنون از بسیاری جنبه ها گرفتار بحران است. از بحران محیط زیست، اقتصاد، سیاست های داخلی، تا بهداشت جسمی و روانی جامعه و جوانان،که مجموعه آن می تواند به بی ثباتی سیاسی کشور منجر شود.
.voanews